Zabawa z moimi dokumentami do małżeństwa!!

 


 Witajcie kochani :) Muszę powiedzieć że teraz ja jestem w trakcie MAGII wyrabiania dokumentów. ( maj 2022 )

W trakcie ich wyrabiania doszło do kilku zgrzytów - o czym się nie wiedziało.

 

1. Pełny akt urodzenia,

  z tym raczej nie ma problemów :) idziecie do swojego USC. Pamiętajcie  o jednym. Jeśli nigdy wcześniej nie wyciągaliście go - możliwe że będziecie musieli poczekać. Dokumenty bowiem są wprowadzane z wersji papierowej - do elektronicznej wtedy gdy to potrzebne. Np. Ja się urodziłam w P. ale mieszkałam od urodzenia w Cz. No i trzeba było go wprowadzić.

Opłaty skarbowe: · odpis zupełny aktu urodzenia – 33 zł, · odpis skrócony aktu urodzenia – 22 zł, · odpis skrócony aktu urodzenia na druku wielojęzycznym – 22 zł.

 

2. Zaświadczenie o niekaralności. Twój kraj. 

W moim przypadku, Polska. "(...) Zaświadczenia o niekaralności wydaje Krajowy Rejestr Karny. W celu uzyskania zaświadczenia o niekaralności należy udać się osobiście do jednego z punktów Informacyjnych Krajowego Rejestru Karnego lub do Biura Informacyjnego KRK. Tam składamy wypełniony wniosek o wydanie zaświadczenia o niekaralności i uiszczamy opłatę. (...) " [PAGE

System e-KRK .  

Koszt otrzymania zaświadczenia o niekaralności z Krajowego Rejestru Karnego wynosi 20 zł (w wersji elektronicznej) lub 30 zł (w wersji papierowej). Informację można uzyskać zarówno o osobie, jak i o podmiocie zbiorowym.

UWAGA : Kiedyś już wyciągałam tą informację więc nie musiałam czekać. Ale tylko dlatego że się nie zmienił ten stan. 

 

3. Zaświadczenie o niekaralności. W kraju przyszłego małżonka.

Tak, też będziecie go musieli zrobić. Są dwie opcje.

a) udajesz się osobiście do Rabat-u

b) składasz wniosek internetowo i wskazujesz sąd w którym za drobną opłatą odbierasz. [ TUTAJ ]

Ja wybieram opcję B. Gdyż nie jest mi po drodze udać się  do Rabat-u

UWAGA: Choć podana jest informacja o aplikacji na androida, do składania wniosków. Jest już nie dostępna, choć była. Bo wcześniej się mi udało ją pobrać.


4. Zaświadczenie stwierdzające, że zgodnie z prawem polskim można zawrzeć małżeństwo. Twój kraj, u mnie Polska.

Aby uzyskać ten dokument, potrzebny jest dokument od Twojego narzeczonego. Musi być w nim zaznaczone że jest KAWALEREM ( mój akurat był stanu wolnego więc ważne by było napisane : kawaler ), imiona i nazwiska rodziców, jego miejsce urodzenia, data urodzenia...  Załatwiamy to w USC

cena 38 zł 

 

5. Świadectwo Chrztu Świętego ( Testimonium Baptismi ) 

 Oczywiście z kościoła, tam gdzie są Twoje dokumenty z chrztu, bierzmowania. Pamiętaj jedno. Musi być oryginalny podpis pastora - księdza etc. Jeśli tego nie będzie, dokument nie zostanie przyjęty u notariusza! ( o tym za chwile )

6. Świadectwo o Obywatelstwie Polskim

Gdzie złożyć wniosek?
Ile zapłacisz
  1. 58 PLN za decyzję potwierdzającą posiadanie lub utratę obywatelstwa polskiego. Jeśli dostaniesz decyzję negatywną lub postępowanie zostanie umorzone możesz ubiegać się o zwrot opłaty skarbowej.
  1. 17 PLN za pełnomocnictwo – ustanowisz pełnomocnika do prowadzenia sprawy. Z opłaty skarbowej za pełnomocnictwo zwolnieni są: małżonek, rodzice, dzieci i rodzeństwo wnioskodawcy. Stosunek pokrewieństwa powinny potwierdzać załączone do sprawy dokumenty

Do wojewody według miejsca twojego zamieszkania lub ostatniego miejsca zamieszkania w Polsce, a w przypadku jego braku – do wojewody mazowieckiego. Na przykład, jeśli twoje miejsce zamieszkania znajduje się w wojewódzkie pomorskim, złóż wniosek do wojewody pomorskiego.

Jeśli mieszkasz za granicą możesz złożyć wniosek za pośrednictwem polskiego konsula właściwego ze względu na swoje miejsce zamieszkania.

Więcej znajdziesz tutaj 

Czeka się miesiąc, przygotuj dane o rodzicach i dziadkach. Tyle mi wystarczyło by dostać. Jeśli już kiedyś występowałaś o to, jest wydawana kopia.

 

❗❗ Uwaga!!

- Dokumenty nie urzędowe pamiętajcie że trzeba wpierw uprawomocnić podpisem notariusza. Koszt za stronę to około 8 PLN. Kolejna sprawa. Nie urzędowymi dokumentami jest choćby Świadectwo chrztu czy też Poświadczenie o obywatelstwie Polskim. By Was przestrzec. Nie dowiedziałam się wcześniej, ale podpis notariusza z mojego miasta był w całkiem innym Sądzie okręgowym do zrobienia niż tym gdzie poszłam.  Więc dowiedzcie się dokładnie, inaczej tylko przedłużycie sobie sprawę i zapłacicie w innym urzędzie miasta ( osobiście czy internetowo ) niż powinniście. Niby składałam prośbę o zwrócenie kosztu, powiedziano mi że do 30 dni zwrócą.

- Zaświadczenie o niekaralności naszym w Maroku, miałam mały problem z wydanie, pytano mnie kiedy i jak był wniosek składany. Ale ostatecznie mi go wydano

- Nie zapomnij o oryginalnych podpisach na dokumentach inaczej będą problemy

- ŚOOP choćbyś się zastanawiała, ID nie świadczy o tym że jesteś. Niektórzy potrzebowali ten dokument, niektórzy nie. Jeśli wybieracie kopie bo już kiedyś wyrabialiście i nic się nie zmieniło, pamiętajcie o podpisie przy wydaniu

- Pamiętajcie o Apostille! Wydawane w Warszawie. Polecałabym umówić wizytę, do 10 dokumentów zrobią od ręki. Oczywiście możecie robić listownie ( jest inny adres do korespondencji w tej sprawie a inny adres do wstawiennictwa osobistego ) ale bym nie polecała. Pamiętajcie że dla Maroka wasze dokumenty ważne są 3 miesiące! Więc nie ma co zwlekać! Apostille dla Maroka bo mamy podpisaną konwencję Genewską.

- Ah i jeszcze jedno, po wizycie u notariusza udajecie się do sądu okręgowego. sprawdźcie wcześniej pod jaki należy notariusz u którego robiliście. Wtedy po apostille.

- Weźcie z sobą dokument z USC który musi podpisać Wasz mąż. Chodzi o umiejscowienie zagranicznego aktu małżeńskiego.

- Polecałabym Wam robić wszelkie tłumaczenia u jednego tłumacza, pamiętajcie, musi to być przysięgły. Gdyż będzie miał większe pojęcie przy tłumaczeniu zwrotnych dokumentów - Jakie znaki użył wcześniej. Ja osobiście robiłam sobie scany wszystkich dokumentów, za równo moich jak i narzeczonego przed i po tłumaczeniu.

❗❗❗❗ Jest sprawa z ID, czyli dowodem osobistym. Warto mieć ,, aktualny ,, Ale o tym w poście co działo się w Maroko.

Sprawa zrobienia kopii dokumentów - przywiezienie książki nie opłaca się ze względu na wielkość i ciężar.


❗❗7.  Zaswiadczenie z pracy / urzad pracy❗❗ 

Tak o to tez pytaja. W niektorych przypadkach nawet chciano wykaz z konta za 3 miesiace by zobaczyc wplywy

8.  Jeśli jesteś po rozwodzie też będziesz potrzebować tych dokumentów

9. Zdjęcia - do paszportu jest ich okolo 7-8

Wystarczająco, bo do każdej kopii dokumentów jest pobierane jedno zdjęcie

15.10.2022 - Edit


ciąg dalszy TU! Maroko

Komentarze

Popularne posty